Saturday, August 8, 2015

What we need to do?

Assalamuilaikum,

Pada suatu hari saya telah bersembang dengan seorang sahabat bercerita mengenai, what we need to do dlm dunia metropolitan ini, masing-masing mencari atau cermin diri masing dalam usaha mencari rezeki di bandar besar ini. Makin hari usia makin meningkat taraf hidup semakin mencabar lebih-lebih lagi pada tahun 2015 ini, next what we need to do untuk keluar dari takuk lama ini.

yea bercerita mengenai kejayaan orang lain dan membuat kesimpulan apakah resepi kejayaan mereka? kebanyakkan yang berjaya( pada skop perbualan) kami adalah yg kebanyakannya adalah kelulusan dibawah SPM atau diploma tapi kenapa bukan degree atau master? Kami terus merungkai pertanyaan itu kenapa mereka berjaya?

Kami membuat kesimpulan kerana mereka focus dalam membuat kerja mereka, mereka tidak ada pilihan berjaya atau tidak, mereka yang nampak kejayaan dimata mereka dan terus menglangkah ke hadapan. tapi kenapa tidak yang berkelulusan universiti? yang ada degree atau master? yea bukan semua tidak berjaya, dalam skop perbualan kami mereka lebih tertumpu kepada teori sahaja, macam mana dengan untung rugi, mcm mana ROI mcm mana dengan kelulusan jabatan ini jabatan itu akhir skali tinggal yang yg difikirkan sebelum ini, kerana mereka takut Dare To Fail.

Saya tersentak kerana daripada perbualan kami, saya juga pemegang ijazah dan apa yang dibincangkan tadi terkena kepada saya sendiri,yea selepas ini kita semua pperlu bangun jgn menjadi angan2 mat jenin sahaja. fikir buat dpt result. Perbualan ini seolah-olah memberi saya sebuah pintu untuk menerokah satu alam yang lain, InsyAllah, dengan tulisan ini harap semua pembaca dapat mengambil pedoman untuk terus maju kehadapan. InsyAllah

No comments: