Friday, December 23, 2011

Islam Masa kini

salam

Pada post kali ini saya ingin merungkai masalah masyarakat islam dunia skrang lebih-lebih
lagi masyarakat islam kat negara kita ini. terlalu banyak isu atau kata-kata dikeluar lagi-lagi didalam laman  sosial contohnya ayat seperti "aku walaupun free hair tp aku masih sembahyang","harap bertudung tp mulut mcm longkang" "aksi tudung", dan banyak lagi isu yang dikeluarkan yang membabitkan umat islam kita. kenapa semua ini terjadi?dan apakah persepsi masyarakat agama lain memandang umat kita? tepuk dada tanya sama hati.

    Apa kita lihat skrang yang melalukan maksiat, jenayah, mengumpat dan lain2 bukan org lain, org yang melunaskan  rukun islam, Amat malu apabila lihat semua ini terjadi. Cantik pada luaran nya tp busuk  pada dalam nya. kenapa semua ini terjadi? Setelah lama saya merenung masalah ini berlaku, akhir saya dapat satu kesimpulan mungkin kesimpulan saya ini betul atau tidak hanya Allah saya yang mengetahuinya. Baiklah seperti yang kita semua sedia maklum, islam mempunyai 2 rukun asas iaitu rukun iman dan juga rukun islam. cuba kita renung kembali adakah kita dah berjaya lakukan kedua2 rukun ini? Pada pemerhatian saya ramai yang melaksanakan rukun islam tp ramai yang tidak mempunyai kekuatan pada rukan iman. Pada asasnya kita perlu mengenali rukan iman barulah disusuli ngan rukun islam, baru lah segala perbuatan kita akan dipernuhi dengan akhlak yang sempurna.

    Kita boleh ibaratkan kita ini sebagai sebatang pokok iaitu akar sama dengan rukun iman(iman), batang sama dengan rukum islam(amal) dedaun dan buahan adalah akhlak.Bagaimana kalau akar tidak kuat(iman) apa akan terjadi pada batang dan daun nya nescaya buruk keadaannya. Rukun iman dan rukun islam hendaklah bergerak dengan selari supaya kita dapat mengeluarkan masyarakatkan islam yang mantap. dengan adanya iman dan amal InsyAllah hidup kita lebih dberkati ,renungkanlah fikir kanlah. Bngkitlah wahai saudaraku..hidup tanpa iman ibarat badan tanpa roh. SubhanAllah...JazakAllah      

Thursday, October 27, 2011

Liku Cinta

Salam
Banyak perkara yang kita belajar dalam hidup ini. Apabila direnung kembali apa yang aku telah lakukan selama 24 tahun sebelum ini, aku rasa satu kerugian besar yang telah aku lakukan yang digelar hamba Allah s.w.t. Bagi aku terlalu banyak masa terbuang dengan 'Cinta'

Pada post kali ini, aku ingin berkongsi tentang perihal cinta.Telah byk kali jatuh dari cinta, byk yang aku blajar melalui cinta. Apa itu cinta?? Cinta adalah gabungan dua hati bergabung menjadi satu, memang indah bila tengah hangat bercinta, tp cinta menjadi mampu menjadi mimpi ngeri bila kita kianati cinta.

Urmm...apabila direnung kembali nasib aku dalam percintaan ini, aku rasa diriku tewas dalam merancang cinta...mungkin silap diriku sendiri, mungkin keadaan sekeliling buat aku sebegini. Byk masa yang terbuang, datang dan pergi begitu sahaja bukan setakat masa, wang ringgit pun habis didalam melayan kerenah cinta ini 'the power of love'. Aku duduk terdiam terpaku merenung nasib diri tpapakan daya inilah dikatakan hakikat permainan dunia..baru kini ku sedar org tua pernah berkata "aku byk makan garam dari kamu", "kamu masih muda lagi byk lagi yang patut belajar" haaa kini baru aku ambik 'port' kata-kata mereka... setelah banyak kali aku jatuh atau tewas dalam arena cinta ini, kini aku berfikir panjang untuk mencari seorang wanita untuk dijadikan isteri untuk hidup sepanjang hayat aku.

Masa remaja, kita slalu cari wanita cantik, seksi, sosial tp semua itu hanya sementara bab org kata x sesuai jadi bini..hahaha...tp kini usia telah mematangkan aku, islam cukup sempurna kenapa kita masih ikut barat lagi dalam mencari pasangan hidup???Sering kita mendengar maksud sepotong hadith yang berbunyi, “Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka utamakanlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang kuat beragama, nescaya sejahtera hidupmu” (Riwayat Bukhari dan Muslim). Jadi kenapa kita harus memilih barat lagi, islam amat sempurna, syukurlah aku masih bergelar Islam.

Berbalik pada matlamat asal post nie, bercintalah kerana agama, jangan hanya untuk memuaskan nafsu semata-mata. ingatlah kawan-kawan sekalian jgnlah buang masa semasa kita muda ini. beribadatlah wahai kawan-kawan krana kita hidup hanya sekali dan bercintalah berlunaskan ajaran islam jgnlah sia-siakan hidup kita..manfaatkan kelebihan kita sebagai khalifah dimuka bumi Allah ini..InsyAllah..Jazakallah
 

Tuesday, August 16, 2011

Lepaskanku, Lupakanku

Lepaskan ku,
aku bukan terbaik untukmu,
maafkan aku kerna gagal jadi yang terbaik untuk mu,

Mulai saat ini...
Aku kan ubah pendirian,
Walau sekian lama bersama akhir sendirian,

Jangan difikir fasal aku...
Teruskan saja dengan hidupmu,
Hadirku mungkin tidak membantu,

Lepaskan aku,
Lupakan aku,
Aku hanya ingin sendirian,
Mungkin ini yang terbaik untuk aku dan kamu.

Tuesday, July 5, 2011

Kenapa Anda Perlu Memaafkan Orang Yang Sakitkan Hati Anda

Kenapa Anda perlu memaafkan?

Supaya Anda senang untuk merasa bahagia, gembira, tenang di jiwa.

Sebab kenapa ada ramai orang susah nak merasa gembira adalah kerana di hati mereka ada titik-titik hitam.

Titik-titik hitam ni mengotori jiwa.

Bila jiwa sudah kotor, ia akan dipenuhi dengan perasaan-perasaan kotor dan emosi-emosi kotor (emosi negatif) mengakibatkan timbul rasa marah, benci,dendam, dengki.

Kesemuanya bersarang dan melekat di situ.

Anda akan mudah naik marah, mudah merasa benci, cepat berdendam dan cepat dengki dengan orang lain.

Sekali Anda tidak memaafkan, sepuluh kali titik-titik hitam tumbuh membiak dlaam hati Anda.

Jika Anda nak gembira, nak ceria tapi susah untuk merasa gembira, susah untuk merasa ceria, semua berpunca dari hati Anda.

Anda tidak memaafkan kesalahan orang yang buat salah pada Anda.

Anda tidak maafkan orang yang marahkan Anda.

Anda tidak maafkan orang yang mengejek, menghina, mengkeji dan mengata Anda.

Anda tidak maafkan sikap mereka dan perbuatan mereka.

Justeru kesannya titik-titik hitam di hati Anda makin membesar, makin membanyak.

Hati Anda jadi semakin hitam, semakin gelap.

Hati orang pemaaf di sinari cahaya.

Mereka mudah merasa gembira, ceria dan mudah merasa bahagia kerana tidak ada titik-titik hitam melekat bertempek di dalam hati mereka ni.

Bila sudah gembira, ceria dan bahagia, mudah untuk rasa bermotivasi, bersemangat.

Bila sudah ada motivasi, akan ada energi.

Dari sinilah Anda merasa sentiasa bertenaga.

Anda akan merasa terdorong jadi kuat bekerja.

Maafkan kesalahan orang yang pernah membuat Anda merasa sakit hati.

Maafkan orang yang Anda tak puas hati dengan perangainya.

Maafkan orang yang pernah menghina Anda, merendah-rendahkan Anda, mempersendakan Anda.

Sikap sebegini Anda membuat Anda maju ke depan.

Lawan api dengan api, Anda akan musnah.

Dua-dua musnah.

Bila lawan api dengan air, Anda akan dapat musnahkan api lalu meninggalkannya untuk mengecap hidup yang lebih baik.

(imotivasi)

Wednesday, May 18, 2011

Project Management Process

  1. Agree precise specification for the project - 'Terms of Reference'
  2. Plan the project - time, team, activities, resources, financials - using suitable project management tools.
  3. Communicate the project plan to your project team - and to any other interested people and groups.
  4. Agree and delegate project actions.
  5. Manage and motivate - inform, encourage, enable the project team.
  6. Check, measure, monitor, review project progress - adjust project plans, and inform the project team and others.
  7. Complete project - review and report on project performance; give praise and thanks to the project team.
  8. Project follow-up - train, support, measure and report results and benefits.
(Refering fromwww.businessballs.com/project.htm)

Thursday, March 31, 2011

Wednesday, March 16, 2011

Terima Kasih Monavie




Terima kasih monavie....kerana produk ini hidup sayer lebih sempurna...badan sihat otak cergas. produk ini adalah jus campuran 19 jenis buah-buahan daripada 5 benua berbeza iaiya baik untuk segala jenis penyakit lebih2 agi kencing manis, darah tinggi, strok yang menjadi musuh utama negara kita...sayer hanya ingin berkongsi kebaikan produk ini..jika ada sesiapa berminat untuk membeli atau menjadi pengedar..sila hubungi saya di talian 013-3563079 atau email tnazmiezam@yahoo.com.....drink it...feel it...share it....

Tuesday, February 22, 2011

Pesanan Seorang Guru - Beribadatlah

Sesiapa yang inginkan kemenangan dunia dan akhirat, janganlah dibiarkan masa berlalu dengan penuh kerugian. Jadikan setiap nafasmu nafas ibadah.

Wahai saudaraku,

Setelah engkau memiliki ilmu tiadalah lagi perkara yang penting melainkan beramal dengan ilmu, berilmu tanpa amal adalah binasa. Janganlah engkau berpaling lagi ke belakang, terus sucikan dirimu untuk menghampiri Tuhanmu sehingga terbuka cahaya hatimu dengan ilmu terus dariNya tanpa perantaraan. Hatimu akan bersinar dengan cahaya makrifat dan engkau memiliki harta yang amat bernilai, harta yang tiada dijual dimaya ini, tiada dimiliki oleh para jutawan dan para raja, harta yang menyebabkan engkau sentiasa tenang dan tiada mengharapkan apa bantuan dari sekelilingmu. Engkau akan diangkat menjadi kekasihNya sehinga segala hajatmu akan dipenuhi, engkau akan dijagaNya sehingga sesesiapa yang menyakitimu akan diisytihar perang ke atasnya. Tiadalah kejayaan yang hakiki melainkan berada dalam taman keredhaan takdirNya, hati yang terang menatap rahsiaNya, hati yang asyik dengan Asma’Nya, hati yang fana dengan kewujudanNya.

Wahai saudaraku,

Apabila engkau benar-benar beramal dan bersungguh bermujahadah dengan penuh keikhlasan, engkau akan dikasihiNya sehingga akan dilimpahkan ke dalam hatimu rahsia di sebalik rahsia. Engkau akan diperlihat hakikat di sebalik syariat, engkau mengenal dirimu dengan pengenalan yang hakiki, bukan diatas hafalan ilmu semata-mata tetapi dengan dzauk dan Penglihatan. Hatimu diberiNya Nur sehingga dengan Nur tersebut akan dapat menyaksikan Rahsia DiriNya. Engkau mencapai makrifat denganNya bukan dengan Guru manusia, Dia sendiri yang akan membisikkan pada sirrmu bahawa “ANA AL-HAQ”, maka tenggelamlah engkau dalam makrifat sehingga engkau tiada melihat tiada segala sesuatu melainkan Ia. Engkau akan melihat bahawa tiada suatu gerak melainkan gerak dariNya, tiada suatu yang maujud melainkan disana ada wujudNya, engkau akan memahami firmanNya; “Di mana kamu hadap disitulah wajah Allah”, “Wahai manusia, sesungguhnya kamu adalah fakir disisi Allah”, “Di mana kamu berada disitulah Ia berada” dengan kefahaman yang tiada dimiliki oleh orang biasa.

Tafsiran syariat adalah pembukaan sedangkan pentafsiran hakikat dengan dzauk dan pandangan. Tiada akan sama seorang yang melihat permukaan laut dengan mereka yang menyelam ke dasar laut. Tiada sama mereka yang mengenal diriNya pada permukaan zahir dengan mereka yang menyelam ke dalam lautan rahsia diri. Tiada akan sama dengan seorang yang belajar mengenal Tuhan dengan Guru manusia dengan mereka yang mengenal Tuhan dengan Tuhan sendiri. Tiada akan sama mereka yang mengucap La ilaha illaLlah di alam syariat dengan mereka yang mengucapnya di alam hakikat. Tidak akan sama huruf, kalimah dan bunyinya pada alam syariat dengan alam hakikat, tiada akan sama kenikmatan atau kepedihan di alam nyata ini dengan alam hakikat, tiada akan sama orang yang mati hatinya dengan orang yang hatinya sentiasa hidup dan asyik dengan Tuhan dan inilah yang mesti difahami sebagaimana firman Allah “Tidak sama orang yang berilmu dengan orang yang tiada ilmu,” “Tiada akan sama orang ahli syurga dengan ahli neraka”.

Wahai para Salik,

Jika engkau bersungguh-sungguh mengamalkan zikir di bawah bimbingan Guru yang telah terbuka baginya rahsia segala alam sehingga telah mencapai kesempurnaan makrifat, engkau akan merasakan perubahan pada rohanimu. Ruhmu akan melalui pendakian dari hati yang lalai kepada hati yang hidup mengingati Allah, dari hati yang hidup mendaki kepada hati yang asyik, kemudian mendaki pula kepada hati yang fana dan kemudian mendaki pula (kepada) meminum rahsia makrifat di alam yang tinggi. Nabi saw telah melakukan israk mikraj, membuka dan membelah langit bagi umatnya kepada Tuhannya.

Janganlah menjadi manusia yang bodoh dan lalai, pintu yang yang terbuka perlulah dilalui. Nabi dipimpin oleh malaikat Jibrail menujuNya dan engkau memerlukan Mursyid yang memimpin tanganmu dengan kasih sayang menuju TuhanMu. Kamu dibawa ke alam peleburan diri sehingga tiada kamu temui sesiapapun disitu melainkan DIA SAJA YANG WUJUD. Engkau akan memahami kalimah la ilaha illaLlah wahdahu laa syarikaalah dengan kefahaman yang terkunci lisanmu hendak dinyatakan. Engkau juga akan memahami beberapa ramai orang yang tidak mencapai kesempurnaan maqam ini tersilap tafsirannya sehingga ada yang mengaku dirinya Tuhan, mengaku dirinya jelmaam Tuhan, mengaku dirinya dan Tuhan bersatu sehingga ada dikalangan mereka yang meninggalkan syariat. Mereka tiada dibuka rahsia dengan sempurna atau pandangan makrifat mereka diserta dengan syaitan atau Jin. Mereka cuba bercakap ilmu para sufi namun mereka gagal dalam menyelami rahsia “ADAM” dan“ MUHAMMAD”. Mereka juga gagal memahami rahsia mufaraqah sebagaimana terpisahnya air laut dengan air sungai atau terpisahnya api dengan asap.

Wahai saudaraku,

Berjalanlah dirimu kepada Tuhan dengan berpakaian syariat, tarekah, hakikat dan makrifat. Syariat itu adalah pakaian Nabi, tarekah itu adalah perjalanan Nabi, hakikat itu adalah batin Nabi dan makrifat itu adalah rahsia Nabi. Berpakaian syariat sahaja tanpa hakikat adalah fasik, hakikat sahaja tanpa syariat adalah zindik. Seorang yang berada di alam syariat sahaja adalah masih tertipu kerana apa yang dilihat dan didengar oleh syariat tidak menjamin akan kebenaran hakikat, justeru itu seseorang perlu menyelami lautan hakikat dan tiada cara untuk menghubungkan antara ilmu syariat dan ilmu hakikat melainkan berilmu dan mengamalkan tarekah. Apabila dadamu benar-benar memiliki rahsia ilmu para auliya, engkau akan memahami kenapakah mereka itu amat kuat takut pada Allah, amat kuat berpegang pada syariat, amat wara’ dalam setiap pekerjaan, amat zuhud pada dunia, amat redha dengan takdir Allah, amat kuat ibadahnya, amat baik akhlak jiwanya, amat kuat tawakalnya, amat tinggi syukurnya dan amat tinggi cintanya pada Allah dan Rasul. Mereka memiliki penglihatan yang tidak dapat dilihat oleh mata biasa, ia adalah Nur yang dicampakkan ke dalam dada oleh Tuhannya sehingga tembus penglihatannya pada alam rahsia dan FANA dan BAQA ia dengan kekasihnya. Fahamilah ia rahsia cahaya di sebalik cahaya. Berbahagialah mereka yang mencapainya dan merekalah yang sebenarnya telah mencapai kejayaan hakiki baik dunia atau akhirat.

WaLlahu ‘alam.

Dipetik daripada "Kitab Pendakian Salik Menuju Allah" karangan Syeikh Tokku Ibrahim Mohamad

Monday, January 24, 2011

Kelebihan Bersedekah

5 Kelebihan Sedekah di Dunia

1-Harta penderma sentiasa Suci.

2-Tubuh Badan penderma sentiasa sihat.

3-Bala dan Penyakit penderma akan tertolak.

4-Penderma akan lebih bersemangat beribadat kepada allah.

5-Harta penderma akan diberkati dan akan bertambah.


5 Kelebihan Penderma Di Akhirat

1-Awan akan melindunginya dari panas semasa di Akhirat.

2-Allah akan meringankan hisab penderma di Akhirat.

3-Allah akan memberi bonus pada timbangan amalan kebajikan.

4-Allah akan membantu penderma semasa melalui Sirat Mustaqim.

5-Allah akan menambah darjat kedudukanya di dalam Syurga.

Monday, January 10, 2011

Adakah

Saat pertama kali aku melihat dirimu, hati ku amat tenang setenang hening diwaktu pagi.Aku dapat merasakan yang kita pernah bertemu sebelum nie tapi tak tahu bila masa dan bila waktu yerk.Entahlah aku rasa kan kaulah orang yerk yang layak menjadi permaisuri hidupku...